Saturday, January 16, 2010

Histeria 2...

dh kol 3.30 pg..mate x leh lelap2 lg..tetibe aku terase macam nk smbung cite
pasal histeria plak...huhh..taim rajin ak menaip,ak taip..klau taim malas mmg smpai berkumis la aku update blog ni..

cite pasal histeria,teringat plak kisah histeria yg berlaku dpan mate aku mase kt hostel dulu. Mase sekolah2 dulu x pengalaman dalam bab2 ni sbb aku bukan budak sekolah asrama.mule2 berlaku histeria depan mata aku ni, jakun gak sbb x pernah berhadapan dgn situasi mcm ni. kalau dilihat,histeria ni banyak berlaku kt hostel2,kem,pergi hutan x jaga adab, pastu ade bende ikut , tempat2 yang baru diterokai,org buat khianat , dan sebagainya..

rasenye x payah la nk terangkan maksud histeria kan sbb dh diterangkan kt entri 1 lg..Biasanya histeria akan menyerang bile seseorang tu berada dalam keadaan emosi yg x stabil, lemah semangat ,kurang sihat,stress sehingga menyebabkan hilangnya kawalan dan ketakutan akan menguasai jiwa dan minda orang yg mengalaminya. Histeria biasanya byk berlaku pada perempuan yang berada dalam keadaan piyed(apasal ek suke menyerang wanita islam? kerana mase tu x leh sentuh al-quran dan sembahyang),saka atau penjaga nenek moyang dulu-dulu..ia jugak berlaku bile seseorang berada dalam masalah, kerunsingan dan ketakutan, mase tu la senang setan2 nak menguasai dan menyesatkan minda diorg tu.yang laki pun ade jugak kene rasuk.tp hanya segelintir je yg kena.

tenaga orang yg kena rasuk agak kuat jugak sbb kononnya ade bendasing yg menumpang dalam badan diorg ni..di ibaratkan 1 VS 8(tenaga lelaki).walaupun badan diorang kecik mcm fifi dan solid mcm hanana.wkwkwkwk..

berbalik pada pengalaman aku td..ade beberapa kisah histeria yg aku nak kongsi ketika berlaku kat pjb dulu..

kes 1

motif kerana dendam..mase ni aku sem 1.yg jadi mangsa tu perempuan berbangsa siam(non muslim).nama akak tu kak switin(aku lupe name dia,so,ak main bg jela)orgnya cun,sbb tu rmai laki tergila-gilakan dia.tp akak ni jenis yg x melayan sgt.ceritanya bermula lepas maghrib,akak tu ketuk bilik kwan aku dalam keadaan resah gelisah.pastu dia bg 1 bungkusan kt kawan aku.kawan aku(ema) yg sorang ni penakut ckit.tp rumet (eri)dia jenis yg berani giler2.so,amik la bungkusan tu.

pastu akak tu tergolek2 depan pintu bilik kawan aku.cakap merapu-rapu.ak tgk dari atas,pstu aku turun.kawan aku, pnggil la akak MT blok aku.akak2 MT tu baru pas bace yasin,turun la diorg ngan telekung semayang sbb x sempat salin.pstu,akak switin guling2 lg..pastu zan(stail2 boyish ckit) dtg tnye switin "ko knape guling2 ni..giler ke? " switin diam je..pastu pandang muke zan..zan marah switin lg "ko bangun..jgn nk tido2 kt cni..bangunn!! " jerkah zan lg. zan tampar slow2 muke switin..tp sdikit pun switin x melawan.tgk mcm org bodoh je.bdak2 ni marah la zan.kwan ak (jah gemuk tp penakut)nyampuk,aku rase ni bkan switin dh ni..lain mcm je ni.seram plak..

aku jd pemerhati je..blur dgn ape yg berlaku.pastu akak tu soh amik air sebaldi..kiteorg g tadah air.ikot je kerenah switin tu.pstu switing lunjurkan kaki dia menyentuh baldi tu.dia nmpk akak MT bawak yasin.dia soh akak tu rendamkan yasin dalam baldi berisi air tu.pstu,kwan ak ckp..x pyah la ikot kehendak dia..ade ke soh rendam yasin dlm baldi tu.tp kaki dia kt baldi..byk cantekk...

switin mule bertindak agresif..pstu dia ckp.."aku mana boleh sentuh yasin..aku bkan islam"..dia membebel2 mende ntah..ade bende yg kiteorg krang faham sbb pelat siam dia.MT yg lain g panggil warden.tp malangnya sorang warden pon x de kt blok aku sbb g outstation.so,diorg g masjid,pnggil ustaz yg ada.pstu,aku terdengar plak bunyi org menjerit kt atas bilik switin tu..eri suruh aku g bilik tu..seram sejuk aku pegi..tgk2 Maz tgh menjerit2..kwan2 dia sumer lari ke bilik sbelah sbb takot..aku panggil eri.."x larat aku sorang ni eri,ko naik la aku x reti ni.tlg pegang bleh la.." eri trus naik..mata Maz merah2 mcm nak terkam orang..dia makin agresif..eri pegang cuping telinga dia..aku plak tekan ibu jari dia..pastu dia meraung ..kasar je suara dia.'lepas la bodohh!! aku sakit la bodoh!!" mcm sial je kaki dia nk tendang aku.. kiteorg dh x leh nk wat ape2 sbb dia makin kuat..aku panggil bdak2 lain suruh pegang dan baca yasin kt bilik maz..pstu ustaz dtg..maz marah ustaz tu'kenape ko dtg bilik aku!! " marah maz..azan isyak berkumandang kt masjid pjb tu.Maz diam kejap..bende tu kan takot azan...lpas azan je,trus Maz bertindak liar..ustaz kumat-kamit baca ayat suci al-quran..pstu soh budak2 buka surah Al-jin..Maz makin lemah..abis je kt bilik maz,kiteorg angkat maz turun.pastu bdak kt sebelah bilik Maz plak menjerit..2 org kene.ain ngan shara..ustaz halau bende tu dari bdak2 tu..pstu yg lain plak menjerit..salah sorang ustaz tu ckp.."sy nampak 10 ekor itam kt atas bumbung ni.."

pastu kiteorg mule kire bdak2 yg kene sumer 10 org yg tgh piyed..termasuk kawan aku Onie yg nyaris2 jugak tp x berjaya dirasuk sbb dia berjaya lawan bende tu..budak2 yg kene rasuk tu ustaz sruh kumpulkan kat 1 tempat..kiteorg bawak bdak2 ni nk g dorm..ustaz wat pengumuman suruh turun bawah berkumpul kt bilik tb..ustaz tu sebut 1 persatu bilik2 bdak yg piyed.tau plak ustaz tu..walaupun dari jarak jauh..dan suruh diorang turun kt bilik tb.

aku nmpak ketua blok aku(Kak ina) mcm stress je..pstu dia laung.."kenapa kau kacau anak buah aku..kalau berani mari lawan ngan aku ni" dia mintak aku temankan dia g dorm..aku tnggu kt pintu je..mase nk buka lampu dorm tu dia terase ade bende tolak dia dan terjatuh..dia keuar pastu sruh aku buke lampu tu..ustaz pon ckp.."x payah gune la bilik ni..bende tu sumer berkumpul kt sini..kite gune bilik tb je.."

pastu,sumer budak2 blok aku kene g kt bilik tb baca yasin..aku kuar kjap dok luar kafe ngan kawan2 aku..pstu teman onie yg tgh tepon abah dia..abah dia bace ayat2 yg patot sbb abah dia ustaz gak.kecoh gak kt luar kafe tu..kjap bunyi org menerit,kjap sayup..pastu bunyi lg..switin pun ade kt luar jugak..dia ckp nk jmpa ustaz zakaria..kiteorg pelik la..even kiteorg pon x knal..sbb jarang g masjid kot..kekeke..ustaz zakaria tu sape?switin ckp dia x knal jgak..tp dia nk sgt jmpe ngan ustaz tu..nsib baik ade Kak sal(budak masjid).kak sal ckp mmg ustaz zakaria ade. nk jmpe nnti, dia tepon ustaz tu sruh dtg.

mase aku kat kafe tu,jah ngan akak2 MT korek rahsia kenapa switin jd mcm tu..aku rase bende switin tu jenis lembut kot,sbb x de dia nk marah2 ke ape.dia ckp ade org anta bende.4 ekor drpd bomoh jawa.abis yg selebihnya 6 ekor tu dtg dari mane plak?dia ckp 6 ekor tu mmg asal sini..pstu dia ckp tmpat dia hantar bende tu(diorg hantar melalui umah sewe flat dpn poli aku je) name bomoh(jawa) tu dan org yg soh hantar tu ex-bf dia.(melayu,bleh ke kite kate dia islam klau gune bende2 mcm ni).ex-bf dia dendam sbb switin tolak cinta dia.pastu nk kawin ngan org lain.switin ckp ilmu ex-bf dia akan hilang jika switin kawin dan wat Ehemm...ngan suami dia..yg tu Wallahualam..aku denga pon cam klakar je..

lpas jmpe onie,aku msuk hostel blik..eri soh aku jaga 2 org budak yg dh kene tu.Budak2 tu dh ok tp cuma lemah je.aku ckp la kalau ape2 jd mcm mane,aku bukan reti bende ni wehh..."x pe..ko bace yasin tu.klau diorg menjerit ko panggil la"..aku ckp ok..pstu tnggal aku ngan dak2 tu je kt bilik tu..bile bdak2 tu panggil aku suapkan air yasin pstu usap kt ubun2 ngan muke diorg..smpat lg aku wat lawak bodoh mase tu utk ilangkan rase takot..alahaii..mcm nurse plak aku rase..

budak2 yg kene histeria nk beransur pulih..masing2 dh naik kt bilik diorg..aku g bilik tb ngan kak sal,jah,eri..kak sal ckp ustaz zakaria dh dtg dh tu..aku tgk switin dlm bilik tb,pstu ade 2,3 org lg..ustaz zakaria dh tunggu dpan pintu blik tb.ptot la switin beria-ria nk jmpe ustaz tu..mude la rupenye..ensem plak tu.pstu ustaz tu slow talk dan korek2 sbb knape dia mcm ni..switin cite blik kt ustaz tu.mcm yg jah cite kt aku td.switin mule guling2 lg kt bilik tu..pstu dia bangun..ustaz tu ckp,sy nk lepaskan ni..dia setuju je..pstu switin ckp..x boleh,sbb kuasa jawa(bomoh) ngan budha(kt rantai jed bentuk patung budhha) tgh berlawan..kiteorg dh nk tergelak..ustaz tu tnye switin,sanggup x dia gunting rantai tu..switin setuju je..pstu switin gunting rantai tu..ustaz bace sesuatu..Alhamdulillah switin dh sedar..tp dia x tau ape yg berlaku kt dia..ustaz soh dia blik rest cukup2.

dalam pukul 1 pg..sumenye selesai..aku tnye eri,amende bungkusan dia bg tu..eri ckp x tau sbb dia pon x buke lg bungkusan tu..pstu kiteorg g buke bungkusan tu.tgk2 ade skirt ngan baju yg kene darah piyed..wekkk..akak switin tu piyed rupenye.

aku balik bilik tgk rumet aku dh tido nyenyak dh..badan mmg penat giler..bilik aku terase bahang..buke kipas no.5 pon mcm x buke kipas..bdak2 ni pon ckp bende yg same. esok dh la kelas pg..kol 8 plak tu.jah x dtg sbb kepenatan..hawauu...msuk2 klas je lect tu x de sbb g kusus..so,blik bleh smbung tido..

aku g bilik onie,geng2 aku sumer lepak citu..cite pasal peristiwa mlm td.pstu gelak2..tetibe kak switin dtg..dia ckp terima kasih pasal tolong dia smalam walaupun dia x sedar apa2.dia ckp nk tangguh sem..mlm ni dia balik kampung(kelantan) terus..pastu dia pon g admin nk uruskan urusan dia tu.

aku tnye onie..ko nampak mcm mane td..?dia ckp dia nmpak lembaga atas bumbung hostel.. mcm org minyak itam, besar dan tinggi nk lari2 tnpa arah..menakutkan gak ek..aku ingt dia mcm eksyen kamenn \0/..hohoho..onie bebel kat aku aku..mengong la ko jerah,klau mcm tu x der nye aku nk takot..onie citer lg..sebenarnya mase kiteorg tnye dia dh ok ke x mlm td..sebenarnya dia nk ckp x ok..tp bende tu tlg jawapkan bahawa dia ok..yg tu pun Wallahualam...malas aku nk pikir2 lg..





aku ingat lembaga tu dok atas bumbung mcm ni..."hohoho"takot x..takot x..




pastu aku imejin lg..ooo...mcm ni kot...baru la nampak brutal ckit lembaga tu..


kisah histeria pertama abis smpai sini je...nanti rajin menaip aku citer lg kt blog ni..

No comments:

Post a Comment