Saturday, January 16, 2010

kisah histeria plak...

tetibe ari ni terase nk taip psal histeria plak..amende histeria tu?sejenis kuih keria ke?wkwkwkk...klau nk tau,Histeria merupakan suatu keadaan minda seperti ketakutan atau emosi yang tidak terkawal. Ketakutan tersebut selalunya disebabkan oleh beberapa kejadian yang dilalui oleh seseorang yang melibatkan konflik yang teruk. Mereka yang mengalami histeria sering kehilangan kawalan akibat ketakutan yang teramat sangat.

Pakar psikiatri dan pakar perubatan lain mempunyai beberapa teori lain bagi menggantikan histeria dengan istilah yang lebih eufemistis yang bersamaan. Ini termasuk "psikosomatik", "fungsian", "nonorganik", "psikogenik", dan sebagainya.
(yg ni aku amik kt wikipedia)

td aku terbace 1 blog..melalui penulisan dia tu,ade bende2 yg aku setuju,dan ade bende2 kadang2 tidak sependapat dgn pemikiran aku yg cetek ni..

dalam penulisan beliau, spt nak judge je sesetengah pihak yg mengamalkan cara rawatan perubatan secara islam pstu kate sesat...isk..isk..isk..jgn menuduh tanpa bukti, jgn berbicara tanpa guna akal.bg aku x salah klau kite berikhtiar nk cari jln penyelesaian,pandai2 la cari asalkan ia x merosakkan aqidah dan x bertentangan dgn syarak islam..jgn percaya bulat2 org tu bleh menyembuhkan kita ,tu dh jatuh syirik..sbb org itu juga berusaha,yg menyembuhkan adalah Allah.setiap sakit ade penawarnya.kite gak kene redha dan yakin bahawa setiap kesulitan yg kite hadapi tu ade hikmah dan pengajaran yg Allah nk bg kat kite..

dlm blog tu,ade org tanye pendapat tentang pendinding rumah dgn menggunakan garam dan lada hitam yg dibaca ayat al-quran untuk menghalau jin dari menganggu penghuni rumah.
beliau kate menggunakan pendinding dari garam dan lada hitam adalah sesat kerana itu merupakan sejenis tangkal(jawap mcm x habis) .ari tu ak ade tgk ustaz aku pagar hostel guna garam smbil kumat-kamit baca ayat quran..yg tu mcm mane plak ek...Wallahualam..sape yg tau tlg jwapkan...

abis 1 karangan..rilek semeta...make nasik minyak dulu~~...



nasik minyak ni harga rm2.50 je,gulai kari + lauk ayam goreng bahagian kepak...Alhamdulillah..kenyang smpai ptg..

1 comment: