Wednesday, July 29, 2009

ohh...telepon ku sayang...

Lagi..lagii... bahaya radiasi....

Telefon sbg connecting people bak kate nokia..hehe...mmg x dinafikan sbg penghubung bile kite dekat atau jauh daripada seseorang tu.cuba lihat zaman skang ni,budak-budak darjah satu pun dah ade hp..kononnya, untuk keselamatan,klau ade ape2 berlaku kecemasan..klau dlu,hp dikatakan sbg kehendak, namun dek kerana perubahan zaman dan teknologi yang kian canggih ni pengunaan hp boleh di anggap sbg keperluan bg sesetengah manusia..tgk je la,g mane2 bwak hp..inikan plak budak-budak yang kapel2 ni,dlam toilet pon 'tot..tet..tot..tet..' ngan hp...repot itu,repot ini...hahahh..klau bisness man lak x kurangnya..g sane,sini ngan hp nye yang membicarakan soal bisness beratus-ratus K....

tgk je la skang ni,pling kurang pun sebijik hp sorang..ade yang 2,ade 3 buah hp...sume line dia pkai drpada Tm Touch, celcom,maxis hinggakan digi...temasukla aku..dlu ade 2 gak,tp dh pokai tinggl la 1 je...hehe...walaupun ade 1 je,namun risiko keburukan tetap ada..penah x klau kite ckp2 lame memalui hp..ape yang kite rase kt telinga kite..panas kan..seb baik x de asap je..tu la radiasi melalui hp..radiasi kite x leh nmpak tp adekalanya kite dpat rase...

ape yang nak saya katekan kt cni..setiap bende yang di cipta oleh manusia ni x kire la semoden mane dan se canggih manepun pastinya ada kebaikan,dan adekalanya membawa kelemahan...x kire la hp mahupun bende-bende yang lain..saya amik contoh 1 lg tentang laptop atau komputer.memang x dinafikan penggunaan bende ni dpat memudahkan segala urusan kerja kite disamping dpat menjimatkan masa dan tenaga..namun, disebalik bende ini digunakan mesti ade bende2 yang x diingini masuk ke dalam sistem tersebut..virus laa....ape lg..klau virus kite bleh buang sbb ia melibatkan sistem komputer atau laptop kite je..kite tgk komputer lame2..mesti mate nk berair je...seb baik x banjir je..nk ckp kite kupas bawang x de la camtu..tp disebabkan cahaya radiasi daripada komputer atau laptop td..nk x nk caye kesan daripada kajian radiasi boleh dilihat kat cni... kesimpulannya,kesan radiasi boleh berlaku pada mana-mana barangan letrik jugak..nk contoh terdekat,telefon ni la..

Radiasi telefon bimbit

ujikaji radiasi telefon bimbit ke atas telur telah dijalankan. Bahan yang digunakan sebiji telur dan dua buah telefon bimbit. Persediaan adalah seperti gambar di bawah:

Panggilan di antara dua telefon diaktifkan untuk tempoh selama lebih kurang 65 minit. Hasilnya seperti berikut:

15 minit - tiada apa yang berlaku

25 minit - telur mulai panas.

45 minit - telur telah panas.

65 minit - telur telah masak



Rumusan: Radiasi dari telefon bimbit mampu untuk mengubah protein telur. Bayangkan apa yang ia dapat buat kepada protein otak anda apabila anda berbual untuk tempoh yang panjang menggunakan telefon bimbit.
(copy daripada blog wanibrahim)




ini adalah maklumat untuk kite semua tentang bahayanya radiasi yang mana kite seringkali simpan hp kt poket kanan ngan kiri seluar,sangkut kat pinggang, letak kat poket kemeja, dan sangkut kat dada dengan tali.namun begitu,tahukah kita bahaya bende tu tadi.klau ada yang tahu,tp wat jugak...manakala yang x tahu tu,ni untuk maklumat anda..

Apakah radiasi?

Pancaran energi melalui satu meteri atau ruang dalam bentuk panas ,pertikel atau electromagnetic dari sumber radiasi. Sifat-sifat radiasi berunsur ilmiah berada di air,udara dan lapisan bumi. Beberapa antaranya adalah uranium dan thorium di dalam lapisan bumi, karbon dan radon di udara, serta tritium dan deuterium yang ada dalam kawasan air.

Radiasi adalah satu bentuk tenaga bergerak yang bersifat elektromagnet, iaitu, ia terdiri daripada gelombang-gelombang elektrik dan tenaga magnet yang bergerak seiringan melalui ruang pada kelajuan cahaya. Kita hidup dalam alam radiasi dan terdedah kepada radiasi asli dan juga radiasi buatan manusia. Setiap saat dalam hidup kita, kita terdedah kepada segala bentuk radiasi seperti cahaya ultralembayung (ultra violet rays) daripada matahari dan gelombang radio dari siaran radio dan televisyen. Apabila kita pergi mendapatkan pemeriksaan sinar-x (x-ray) dada, kita terdedah kepada sinar-x.

tindakan radiasi
Radiasi bertindak seperti cahaya. Ia bergerak mengikut garis lurus dan apabila berlanggar dengan sesuatu objek, ia boleh memancar, memantul dan diserap. Ia mudah mengurangkan tenaganya apabila ia bergerak jauh daripada sumbernya di mana radiasi dikeluarkan. Ini bermakna bahawa seseorang akan menerima kurang pendedahan sekiranya dia berada di dalam bangunan berbanding dengan jika dia di luar, atau berdiri jauh dari sumbernya.











(Rajah :spectrum magnetik)

Tahukah anda?

Hampir 2 billion orang( 26 juta pengguna di Malaysia)di seluruh dunia menggunakan telefon bimbit.kesan radiasi telefon bimbit boleh mengakibatkan
* kerosakan pada sel -sel darah

* Mengubah DNA manusia

* Mempengaruhi kualiti sperma

* Merosakkan daya ingatan

* dan penyakit-penyakit lain

kesan radiasi telefon bimbit..sejauh manakah buktinya?

Telefon bimbit beri kesan kepada kulit
(Berita Harian, Isnin – 13 Jun 2005)
London – Penyelidikan terbaru saintis Jepun mendakwa radiasi telefon bimbit boleh memberi kesan alahan kepada mereka yang menghidap masalah seperti eczema atau dramatitis. Menerusi kajian itu, saintis mendapati darah beberapa pengguna telefon bimbit itu mempunyai paras bahan kimia yang tinggi dan dihasilkan sistem daya tahan badan sebagai kesan reaksi alahan. Kajian itu sekali gus mengesahkan kaitan alahan kulit dengan telefon bimbit biarpun penyelidikan mengenai kesan sebenar alat komunikasi itu, termasuk kesannya kepada kesihatan pengguna, sedang dilakukan.


Telefon bimbit lebih bahaya daripada rokok
(Berita Harian, Isnin – 31 Mac 2008)Paris (Perancis) – Penggunaan telefon bimbit boleh membunuh lebih ramai orang berbanding merokok atau asbestos, begitulah hasil rumusan pakar barah dalam kajiannya. Beliau berkata, orang ramai perlu mengelak daripada menggunakan telefon bimbit sebaik yang boleh dan kerajaan serta industri alat telekomunikasi itu juga perlu mengambil langkah segera untuk mengurangkan pendedahan kepada radiasinya. Jaurnal IoS secara eksklusifnya ada melaporkan, bahawa penggunaan telefon bimbit selama 10 tahun atau lebih boleh menggandakan risiko barah otak. Barah mengambil masa sekurang-kurangnya sedekad untuk berkembang, menidakkan jaminan kesihatan berdasarkan kajian terdahulu yang termasuk tidak ramai orang yang menggunakan telefon bimbit selama itu.

Dr.william steward dari hospital tayside britian membuat kajian saintifik mengenai penggunaan telefon bimbit yang mana radiasi frekuensi radio menyebabkan kesan kepada biological termasuk otak. Kajian ini mengenalpasti bahawa kanak-kanak merupakan golongan golongan yang berisiko tinggi terhadap radiasi kerana berlakunya perkembangan system saraf selain penyerapan tenaga yang tinggi dalam tisu kepala serta pendedahan lama terhadap radiasi itu.












(gambaran kesan radiasi telefon bimbit)


Bolehkah kesan radiasi daripada telefon bimbit dan barangan letrik dapat dikurangkan?
ya....setiap bende yang bermasalah,pasti ada penyelesainya...asalkan rajin mencari jalan keluarnya....InsyaAllah....


berita harian 16 hb jun 2009
Nibong tebal,penyelidik Universiti Sains Malaysia(USM) mencipa kaedah baru menghasilkan produk yang boleh mengurangkan risiko penggunaperalatan elektrik dan elektronik seperti telefon bimbit terkena gelombang elektromagnet yang biasanya dikaitkan dengan barah.

BARU !!!!

Produk abad ke-21! BioCerastone EMR Protector Produk teknologi canggih Jepun yang mampu melindungi anda daripada kesan gelombang elektromagnet. ianya terbukti menyingkirkan 90 % radiasi elektromagnetik.
















topap paling kurang rm30 sebulan,hp lak mahal-mahal xkan la x nak beli benda ini untuk kegunaan seumur hidup kan. NO EXPIRED DATE la bende ni...smpai bile-bile pun bleh guna..asalkan jgn terkena air je....bendenya x la mhal..berbaloi untuk kita....InsyaAllah.....
Selain tu,ia juga dapat berfungsi untuk :
  • menjimatkan tenaga elektrik dan bil sehingga rm40- rm60 sebulan
  • menjimatkan penggunaan minyak kereta 30 % .
macam mana nak dapatkan barangan dan informasi tentangnya?
-atau melalui hp( 0177035910 -jerah)

2 comments: